COLÓN, GISELA

Gisela Colón was born in 1966 in Vancouver, Canada, to a German mother and Puerto Rican father. She was raised in San Juan, Puerto Rico and attended the University of Puerto Rico, graduating in Economics. Colón moved to Los Angeles to pursue graduate studies, receiving a Juris Doctorate degree from Southwestern University School of Law in 1990 and receiving a Congressional Scholarship Award by the Harry S. Truman Foundation in recognition of outstanding academic excellence. Colón was able to turn to art full-time in 2002, quickly developing a following for her abstract paintings. Colón’s increasing interest in light and space and issues of visual perception brought her to her present series of work.

Colón work can be found in the permanent collection of the Museum of Art & History in Lancaster, CA, where it was included in the museum’s inaugural survey exhibition “Smooth Operations: Substance and Surface in California Art,” in 2012, and was presented in 2013 in a solo exhibition titled “PODS.” Her work was also featured in the 2008 Awards Exhibition of the Museum of Latin American Art (MOLAA) in Long Beach, CA, and was as a winner in the 2013 Pacific Coast competition of the publication New American Paintings. In Europe Colón has exhibited in Düsseldorf, Germany at Galerie Bernd A. Lausberg, and at Art 1307 in Naples, Italy at the Villa Di Donato.

Colón’s work has been associated with California Minimalism, specifically the Light & Space and Finish/Fetish movements more broadly referred to as “Perceptualism.” Her sculptures investigate the properties of light in solid form and luminescent color through the use of industrial plastic materials. The Glo-Pods, meticulously created through a proprietary fabrication process of blow-molding and layering acrylic, mark Colón as part of the next generation of southern California artists using light as an exploratory medium. Colón’s use of amorphous, organic, asymmetrical lines and light-reflecting and radiating media make her objects appear to pulsate with light and energy, simultaneously appearing both to materialize and to dissolve into the surrounding environment, allowing the experience of pure color and form in space.

Gisela Colón wurde 1966 in Vancouver, Kanada, als Tochter einer deutschen Mutter und eines puerto-ricanischen Vaters geboren. Sie wuchs in San Juan, Puerto Rico, auf und studierte Wirtschaftslehre an der University of Puerto Rico. Anschließend zog sie nach Los Angeles, um dort ihren wissenschaft-lichen Abschluss zu erwerben. 1990 erhielt sie den Doktortitel von der Southwestern University School of Law und einen Congressional Scholarship Award von der Harry-S.-Truman-Foundation zur Würdigung ihrer außerordentlichen akademischen Arbeit. Seit 2002 konzentriert sie sich uneingeschränkt auf die Kunst und nach der Phase der abstrakten Malerei vergrößerte sich ihr Interesse an Licht und Raum. Dieses Interesse und die Beschäftigung mit visueller Wahrnehmung brachten sie zu ihren aktuellen künstlerischen Arbeiten.
Werke der Künstlerin befinden sich in der Sammlung des Museum of Art & History in Lancaster, Kalifornien, dort wurden sie 2012 in die Gründungs-ausstellung “Smooth Operations: Substance and Surface in California Art” aufgenommen. Weiterhin präsentierte Colón 2013 ihre Einzelausstellung mit dem Titel „PODS”. Ihre Arbeiten wurden 2008 auch in der Awards Exhibition des Museum of Latin American Art (MOLAA) in Long Beach, Kalifornien, ausgestellt und 2013 gewann sie die Pacific Coast competition der New American Paintings. In Europa hat Gisela Colón in Düsseldorf in der Galerie Bernd A. Lausberg und in der Art 1307 in der Villa Di Donato in Neapel ausgestellt.
Colóns Kunst wird mit dem California Minimalism, insbesondere mit den Light-&-Space- und Finish-/Fetish-Bewegungen, besser bekannt als “Perceptualism”, verbunden. Ihre Skulpturen erkunden die Eigenschaften von Licht in fester Form und lumineszierender Farbe durch den Gebrauch von industriellem Plastik.
Die Glo-Pods, minutiös geschaffen in einem eigenen Prozess aus Blasformen und verschiedenen Schichten aus Acryl, weisen Colón als einen Teil der nächsten Generation südkalifornischer Künstler aus, die Licht als aufdeckendes Medium verwenden.
Colóns Einsatz von formlosen, organischen, asymmetrischen Linien und Lichtreflexen lassen ihre Arbeiten mit Licht und Energie pulsieren. Gleichzeitig scheinen sie die Umgebung sowohl zu materialisieren als auch aufzulösen, sodass die Erfahrung von reiner Farbe und Form im Raum möglich ist.
Artwork

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Titel:
Square (Fluorescent Green)
2013

Format:
24 x 24 x 3inches

Material:
Fabricated acrylic

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Titel:
Oblong Ooze Pod (Gold/Green/Hot Pink)
2012

Format:
88½ x 30 x 8 inches

Material:
Acrylic automotive lacquer on blow-molded plastic

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Titel:
Oval Melt Glo-Pod (Iridescent Blue)

Format:
26 x 40 x 8 inches

Material:
Blow-molded acrylic